Jak przygotować CV?

3 porady jak napisać CV i zdobyć pierwszą pracę (+ przykłady)

W tym artykule przeczytasz, jak stworzyć profesjonalny dokument, który pomoże Ci zdobyć pierwszą pracę.

W materiale znajdziesz wskazówki, jak napisać pierwsze CV. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, przeczytaj artykuł z 8 poradami w serwisie Interviewme.pl.

1. Jakie sekcje powinny znaleźć się w Twoim CV?

  • Dane osobowe

Dodaj najważniejsze informacje takie jak imię i nazwisko, adres e-mail, numer telefonu oraz link do LinkedIn. W CV nie umieszczaj daty, miejsca urodzenia, płci oraz stanu cywilnego. Jeśli szukasz pracy poza granicami Polski warto dodać informację o swojej narodowości.

  • Podsumowanie zawodowe

Opisz siebie za pomocą 3-4 zdań i przedstaw swój cel zawodowy. Dzięki temu masz szansę zostać lepiej zapamiętany.

Zobacz przykład podsumowania dla absolwenta:

Jestem absolwentką zarządzania (studia realizowane w języku angielskim). Mam za sobą pierwsze doświadczenia w obsłudze klientów, sprzedaży oraz pracy administracyjnej. Uczestniczyłam w kilku projektach, gdzie miałam okazję rozwinąć umiejętność generowania oraz analizy danych. Interesuję się rachunkowością i inwestycjami.

I have earned my Master’s degree in Management (a programme in English). I have gained my first experiences in customer service, sales and administration work. I participated in several projects, which enabled me to develop my data generation and analysis skills. My areas of interest include accounting and investment.

Zobacz przykład podsumowania dla studenta poszukującego praktyk:

Jestem studentem logistyki. Posiadam doświadczenie zawodowe w obszarze spedycji. Moim atutem jest znajomość branży TSL. Doskonale odnajduję się we współpracy z międzynarodowymi zespołami. Lubię pozytywne wyzwania, które wymagają ode mnie analitycznego podejścia i kreatywności działań.

I am logistics student with work experience in shipping goods. My advantage is knowledge of the TSL sector (Transport - Shipping - Logistics). I can flexibly adapt to international teams. I like positive challenges, which require an analytical approach and creativity.

Zobacz przykład podsumowania dla studenta poszukującego pracy dorywczej:

Jestem kelnerką z doświadczeniem w lokalu na Krakowskim Rynku. Potrafię obsługiwać Klientów zapewniając najwyższą jakość usług. Wiem, jak budować relacje z Klientami i dbać o ich zadowolenie. Sprawnie komunikuję się w języku angielskim. Po przeprowadzce do Londynu pragnę rozwijać swoje kompetencje w gastronomii na stanowisku kelnerki w Państwa firmie.

I’m a waitress with experience working for a restaurant on the Cracow Market. I can ensure the highest level of customer service. I know how to build relations with clients and make sure they’re happy. I can efficiently communicate in English. After I move to London I wish to continue developing my skills in the restaurant business as a Waitress working for your company.

  • Doświadczenie zawodowe

W przypadku opisu doświadczenia to, aby CV było skuteczniejsze i bardziej dopasowane do poszukiwanego stanowiska, podkreśl swoje doświadczenia i obowiązki, jednak niekoniecznie wszystkie. Najlepiej wybierz te bezpośrednio związane z wymaganiami, które pracodawca umieścił w ogłoszeniu. W ten sposób zyskasz pewność, że osiągnięcia i opis doświadczenia będzie odpowiadał na oczekiwania rekrutera.

 

Zobacz przykład opisu doświadczenia dla studenta/absolwenta aplikującego na stanowisko związane z obsługą klienta/administracją:

Zakres obowiązków:

  • Obsługa klientów z Ukrainy
  • Współpraca z dostawcami z Turcji
  • Umawianie spotkań, zarządzanie kalendarzem przełożonego
  • Przyjmowanie i opieka nad gośćmi biura
  • Bieżąca obsługa administracyjna spółki

Scope of responsibilities:

  • Serving customers from Ukraine
  • Cooperating with Turkish suppliers
  • Arranging meetings, managing the superior’s appointment book
  • Receiving visitors and taking care of them
  • Performing administration service of the company on an ongoing basis
Zobacz przykład opisu doświadczenia dla studenta poszukującego pracy dorywczej:

Zakres obowiązków:

  • obsługiwałam Klientów dbając o najwyższą jakość usług
  • przyjmowałam i realizowałam zamówienia
  • zapewniałam profesjonalną obsługę Klienta
  • planowałam i zarządzałam rezerwacją stolików
  • dbałam o wygląd i czystość Sali

Scope of responsibilities:

  • Ensuring the highest quality of service
  • Taking orders, bringing food
  • Ensuring professional client service
  • Planning and managing table reservations
  • Ensuring proper presentation and cleanliness
    • Edukacja

    Jeśli jesteś studentem, opisz tylko swoje studia wyższe. Nie wpisuj liceum ani poprzednich szkół. Technikum możesz zostawić jedynie, jeśli szukasz możliwości rozwoju w kierunku zgodnym z profilem ukończonej szkoły. Jeśli nie studiujesz, wpisz szkołę, którą ukończyłeś jako ostatnią.

    • Umiejętności

    Rekruterzy będą szukać informacji o Twoich umiejętnościach i znajomości języków obcych.

    Pamiętaj, że cechy miękkie takie jak otwartość i punktualność nie wyróżnią Cię spośród innych kandydatów. Skup się na znajomości programów komputerowych lub obszarach tematycznych kluczowych dla przyszłego stanowiska.

    Zobacz przykład:

    Jeśli studiujesz Public Relations oraz interesuje Cię rozwój w dużej korporacji, warto podkreślić swoją znajomość takich dziedzin jak:

    • budowanie relacji z mediami (media relations),
    • monitorowanie mediów (media tradycyjne i elektroniczne),
    • kreowanie wizerunku pracodawcy (employer branding),

      Wymienione w powyższym przykładzie są tzw. słowa klucze, które od razu zostaną zauważone przez pracodawców. Pamiętaj, żeby obszary, które chcesz podkreślić były spójne z tym, co jest opisane w ofercie pracy.

      Języki obce umieść w osobnej sekcji osobnym segmencie CV. Będą wtedy bardziej widoczne. W opisie poziomu znajomości języka możesz wspomóc się europejską klasyfikacją poziomu biegłości językowej.

      Zobacz przykład:

      Język angielski – poziom średnio zaawansowany (B2)
      Język niemiecki – poziom podstawowy (A1)

      • Zainteresowania

      Pomyśl o hobby, które wyróżnia Cię na tle innych. Spróbuj wpisać zainteresowania bezpośrednio związane ze branżą, do której aplikujesz.

      Zobacz przykład: Chcesz pracować jako finansista?
      W sekcji zainteresowania możesz wpisać: Rynek walutowy Forex.

      2. Czy kolejność sekcji jest ważna?

      Jeżeli nie posiadasz doświadczenia zawodowego, na samym początku CV umieść swoje wykształcenie. Jeśli jednak posiadasz doświadczenie w postaci praktyk lub projektów, informacja o nich powinna pojawić się jako pierwsza.

      W ten sposób pokażesz pracodawcy, że masz nie tylko wiedzę książkową, ale również praktyczną. Po drugie, rekruter zyska wrażenie, że jesteś ambitny, skoro szukałeś doświadczeń zawodowych już w czasie studiów. Oba argumenty zwiększają Twoje szanse na zaproszenie na rozmowę!

      3. Ile stron powinno mieć Twoje CV?

      Pamiętaj, że rekruter spędza średnio kilkanaście sekund skanując Twoje CV. Jak zatem przekonać przyszłego pracodawcę, że warto zaprosić Cię na rozmowę? Potraktuj swój dokument jak wizytówkę biznesową. Stwórz CV maksymalnie na 1 stronę.

      Teraz widzisz, jak napisać CV, które pomoże Ci wyróżnić się wśród innych kandydatów. Spróbuj wykorzystać powyższe wskazówki, aby dostać wymarzoną pracę.

      Powyższe porady zostały stworzone przez Aleksandrę Bończewską, która jest psychologiem i konsultantką kariery w InterviewMe. Aleksandra pasjonuje się budowaniem marki osobistej. W wolnym czasie planuje dalekie podróże. Polecamy również odwiedzić bloga InterviewMe.